REVIEWS - INTERVIEWS
Heavymetal.no - Norwegian (April, 2012)
Untitled document

Tomorrow's Outlook er ute med sitt debutalbum, enkelt og greit titulert '34613'. Om det faktisk er registreringsnummeret til en gammel Mazda finner du ut ved å lese intervjuet, som ble besvart av Trond, en herre som vet å legge igjen gode svar :). Kle på deg litt ekstra tøy, ta turen opp til Harstad og pass deg for isbjørner! (og dinosaurer).

Først vil jeg gratulere med skiva, du er selvsagt drithappy med å endelig kunne sende ut promoer og begynne å selge produktet?

"Hjertelig takk for det. Innspillingen av debutskiva vår har vært en lang prosess. Da vi ikke hadde oppsparte midler for hånden, ble det til at vi spilte inn litt nå og litt da, ettersom man kunne avse noen tusenlapper. Fra den spede begynnelse med White Lightning til Glass Mountain som var siste låten som ble spilt inn, gikk det vel ca. 4 år. Det er klart det da var utrolig deilig å endelig sitte med en fysisk kopi for hånden.

Det har foreløpig blitt trykket opp 500 eksemplarer av debutskiva. Det har også blitt trykket opp mellom 400 og 500 promodiscer som det tyske promotionselskapet Sure Shot Worx skal sende ut til media i april. Jeg har på forhånd sendt ut 10 promodiscer selv, og tilbakemeldingene er foreløpig utrolig bra!"

Jeg ønsker ikke å tråkke i de opplagte sporene, så jeg unngår spørsmålene jeg tipper de fleste vil stille. Men, jeg må jo stoppe opp ved coveret. Her har vi en røvknall, tøff isbjørn som skremmer mannsjiten ut av Mazda-føreren, så kommer det en totalt merkelig monsterdinosaur opp til venstre. Hva var tankene bak det hele? Har du en ferdig mal på hva du forteller journalister om coveret?

"Det har selvsagt blitt en del oppmerksomhet rundt coveret. Jeg valgte derfor også å redegjøre for deler av ideen til artworket i bookleten (Ah, har jo ikke fullversjonen, men greit å få forklart saken :) Yj).  Bildet ble malt av den talentfulle finske artisten, Kirsi-Maarit Salonen. Jeg gjorde noen veldig grove skisser, forklarte henne hvor vi ville med bildet, og hun gjorde en jævlig bra jobb med å gi liv til ideene mine. Den hvite bilen som kommer på to hjul gjennom svingen er verken en politibil eller en flyvende Delorean fra Back To The Future-filmene. Bilen med registreringsnummeret 34613 og psevdonymet The White Lightning var derimot min første bil, en 87-modell Mazda 626. Hele prosjektet vårt startet egentlig bare som en morsom greie hvor vi skrev en sang om denne bilen. Monsteret, isbjørnene, steinen, stupet og de islagte veiene er bare humoristiske referanser til noen av farene og nær døden opplevelsene vi var utsatt for i W.L. Jeg husker spesielt en Tromsø-tur i 2003 hvor vi la avgårde i skikkelig drittvær for å hente et trommesett. Ikke nok med det, men vi valgte også en helt jævlig kjørerute gjennom avsidesliggende Tamokdalen. Man kan jo grøsse bare av navnet. Tror faktisk inspirasjonen til coveret ble lagt der og da. Forutenom disse referansene jeg nevner her, finnes det også en del intern humor samt noen kryptiske koder. Mer om dette kan du dog lese i bookleten etter at du har kjøpt skiva. ;)."

Kommer den på vinyl? Mmmmm...

Harstad, der kan jeg ikke si jeg blir tilsendt så mye metalskiver fra. Men med Tomorrow's Outlook kan dette kanskje endre seg? Tror du miljøet der oppe vil sko seg på denne utgivelsen? At det trigger flere i nærmiljøet til å fyre i gang band? Det har jo skjedd før og skjer hele tiden, smitteeffekten ?

"Jeg vet allerede at prosjektet vårt har trigget musikere i nærmiljøet (Cyclophonia f.eks), om ikke til å starte band, så i hvertfall til å ha troen på at man kan nå ut i verden også ved å holde til her i det kalde nord. I disse dager når mye av promoteringen likevel skjer på internet, spiller det liten rolle hvor i landet du holder til. Det er ikke slik som før at en måtte ut og spille for å skaffe seg kontakter og fans. Alt dette skjer nå på internet via YouTube, Facebook, MySpace og forum. Norge er i utgangspunktet ikke markedet for den type musikk vi driver med heller, så i teorien må man uansett ut i Europa for å turnere for et større publikum, eller for å spille på store festivaler."

Og hvordan er det å sitte der oppe i det kalde nord og promotere metal? En ting er jo at data og internett har snudd opp ned på situasjonen for musikere som ikke nødvendigvis er naboer, men det er jo fortsatt en ganske isolert plass å være som metalmusiker?

"At det for tiden er tynt med metalmusikere og band her i nord betyr ikke at det er tynt med metalheads. Tvert imot! Jeg har vokst opp i rockebygda Sørvik som er viden kjent i Harstad-regionen for bandaktivitet/musikere og metalheads. Det er flust av folk her som hører på hardrock og metal, og jeg blir inspirert hver dag til å jobbe med musikk. Dessverre har mange flinke musikere forlatt bygden og også byen for å søke lykken i Trondheim og videre sørover, men vi som er igjen her skal bevise at det fortsatt er liv i musikkmiljøet. Vi trenger ikke vente lengre enn til sent i april for to utgivelser. Jeg snakker i debut skiva vår 34613 samt også debut skiva til lokale Cyclophonia som bærer tittelen Impact Is Imminent."

Ser du for deg å kunne spille live eller turnere med Tomorrow's Outlook? Noen band velger jo løsninger som dette; å fylle opp skivene med gjester for så å samle et knippe musikere når man blir tilbudt spillejobber.

"Vi har ingen konkrete planer om å gjøre livejobber i nærmeste fremtid. Førsteprioritet er å gjøre en bra promojobb for debut skiva vår, deretter ønsker vi å spille inn enda en fullengder. Men skulle det bli særdeles mye interesse og stor oppslutning i fremtiden, skal man jo ikke se bort ifra at det kan bli aktuelt å stable en besetning på bena. Tobias Sammets Avantasia var jo også bare ment som et studioprosjekt i begynnelsen, og nå har dem spilt live på de største festivalene ute i Europa."

Og har man så blitt tilbudt turneer eller konserter så langt?

"Foreløpig kan jeg stort sett bare melde om interesse fra fans. Det har vært noen vage spørsmål fra kontakter jeg har som kan ordne oss spillejobber, om og evtentuelt når vi kan spille live, men jeg har vel gjort det ganske klart at vi pr. dags dato bare er for et studioprosjekt å regne."

Trond Nicolaisen, hvem er så du? Hvor kommer du fra musikalsk? Og hva pirrer deg i hverdagen når det gjelder metal? Hva spiller du mest av alt?

"Sett i forhold til Tomorrow's Outlook er jeg pådriveren og den som trekker i trådene rundt prosjektet. Jeg bidrar i låtskrivingen og fungerer også som en slags manager. Jeg er ikke kreditert for noe av fremføringen på debutskiva, jeg spiller ikke så mye som en blokkfløyte-solo. Og godt er vel det siden jeg verken mestrer blokkfløyte eller noe annet instrument særlig godt. Jeg spilte vel trommer i 1 års tid ca. så langt tilbake som i 2003, og jeg går vel fortsatt med en nokså ambisiøs drøm om å ta opp spillingen igjen. Målet er å kunne gjøre livejobber en gang i fremtiden, om ikke for Tomorrow's Outlook, så kanskje for et annet band eller prosjekt.

Når det gjelder musikk begynte jeg ganske tidlig å interessere meg for metal. Som 9-åring ('91) fikk jeg min første Metallica-kassett (The Black Album), men det var ikke før sent i ungdomsskolen og særlig begynnelsen av VGS (rundt 97-98) at det tok av for alvor. Det startet med band som Helloween, Gamma Ray, Iron Maiden, Manowar, Blind Guardian, Stratovarius, Hammerfall osv. Etter hvert utviklet jeg også en enorm interesse for undergrunnsscenen. Det var vel via den at jeg kom i kontakt med US/Traditional Metal og det meste av 80-talls metallen. Det er vel ingen tvil om at det er nettopp denne sjangeren jeg brenner aller mest for i dag.

Noe annet som inspirerer meg, og som jeg også svært gjerne vil prate om, er gammel spillmusikk fra midten og slutten av åttitallet, til og med tidlig nittitallet. Jeg snakker om de første spillmaskinene og konsollene; C64, Amiga, NES, SNES og Sega. Spillmusikk er definitivt det første jeg husker å ha hørt som virkelig fenget meg, som festet seg til hjernebarken og faktisk har betydd noe for meg. Det er ikke umulig at det også er nettopp spillmusikk som har styrt meg i retning av hardrock og metal. I enkelte spill hørte man så tøffe riff og fantastiske og forførende melodier at selv i et 8 bits lydbilde ble man bergtatt."

Er Nintendomann selv og har mange minner, selv om jeg ikke akkurat ser musikken som noe å ekstrahere :). Men som del av spillopplevelsen er det definitivt viktig med musikken.

Jeg hører en del streit metal i det du gjør, og våget meg på å bruke termen Us-metal for å forklare litt av det du bedriver. Men jeg vil tro du er godt kjent med den amerikanske 80-tals metallen? Eller er det andre avarter av metal som ligger nærmere hjerterota?

"Både jeg og min kompanjong Andreas, som skriver mye av musikken i lag, er godt kjent med den amerikanske 80-tallsmetallen. Jeg kan nevne band som Alcatrazz, Crimson Glory, Queensryche, Heir Apparent, Lethal, RIOT, Lizzy Borden, Virgin Steele og Deadly Blessing som noen av inspirasjonskildene våre. Parallellene svekkes nok heller ikke av trekløveret med SKI, Gorham & Oliva som alle er permanente gjestevokalister.

Forøvrig tror jeg allerede på oppfølgeren at det vil bli tydeligere at vi også er svært inspirerte av den europeiske åtti- og nittalls power metal og Nwobhm-scenen, som bl.a ble frontet av Iron Maiden, Helloween, Gamma Ray, Edguy og Avantasia. Linken til spillmusikk vil nok helt klart også bli mye mer tydelig enn den var på debutskiva."

Fra Harstad til Australia er det ganske mange mil. Klimaet er også ganske forskjellig. Hva gjorde at Battlegod signerte Tomorrow's Outlook tror du? Var du i kontakt med dette selskapet lenge før kontrakten kom i orden? Og at du lot de høre underveis hva du drev på med? Eller fikk de servert et ferdig resultat? Og andre selskaper må jo ha vært interessert?

"Først og fremst vil jeg bare si at vi er utrolig glad og takknemlige over å ha funnet et selskap som er interesserte i å satse på oss, for oss var dette definitivt det viktigste i jakten på et plateselskap. Det er mye bedre å være et av få band på et lite selskap kontra et av mange på et større.

Ikke nok med at Pete fra Battlegod er en knakende bra og dedikert fyr, en av disse som brenner for det han driver med og som sikkert taper på hver eneste utgivelse fordi han er dønn ærlig og redelig, men han gjør også en suverent bra jobb. Fyren har siden nittitallet bygget opp en solid label basert på tillitt og trofasthet til bandene sine. I dag mener jeg derfor Battlegod Productions står sterkere enn noensinne med bl.a debutskivene våre (Tomorrow's Outlook og Cyclophonia) samt også de kritikerroste utgivelsene til de norske ekstrem metal bandene Subliritum, Harm og Antares Predator.

Jeg var i kontakt med Pete ganske lenge før vi endelig bestemte oss for å gi ut skiva på selskapet hans. Battlegod var i utgangspunktet ett av mange selskaper vi sendte ut promopakke til, men de skilte seg tidlig ut på en positiv måte. Pete skrev lange mailer hvor han genierklærte albumet vårt samtidig som han forklarte hva han kunne tilby oss. De andre interesserte selskapene virket mer opptatte av å sikre seg underskriften vår enn å fortelle hva de kunne gjøre for oss. Dette ble veldig utslagsgivende. I teorien hadde det jo vært enklere å samarbeide med et europeisk selskap med tanke på avstand."

Det norske markedet er ikke direkte stort når det gjelder slik musikk, selv om mange liker power og vanlig metal. Forventer du, eventuelt håper på, et greit salg her i Norge?

"Jeg håper at vi også kan selge en del skiver her i Norge, men det er absolutt ikke noe jeg forventer. Jeg har nå gjort det jeg kan for å også promotere prosjektet her hjemme, så nå får det bli som det blir. Lokalt har jeg kontaktet lokalavisen, samtidig som jeg også har forsøkt å få til reportasjer og anmeldelser i andre tidsskrifter. Trønder-Avisa kastet nylig terningkast 6 og kalte 34613 en INNERTIER. Forhåpentligvis kan slike anmeldelser hjelpe litt på salget. Vi har også gjort et veldig interessant 2-siders intervju med Scream Magazine som vil bli å finne i aprilutgaven av bladet. Også må vi jo takke dere i Heavymetal.no som støtter opp om norske band. Kanskje vil noen oppdage Tomorrow's Outlook  nettopp via dette intervjuet og derav kjøpe skiva vår? Det blir ikke feil!"

Og hvor har du fått feelen å kommer til å være hovednedslagsfeltet? Hellas? Tyskland? Kanskje Australia, siden Battlegod muligens har best kontakter lokalt/nasjonalt?

"Hovednedslagsfeltet kommer nok til å være ute i Europa, sannsynligvis Tyskland, Italia og Hellas tenker jeg. Kanskje til dels Storbritania også, siden vi har planer om å kjøre litt reklame i et par større magasiner der. I Australia blir det nok med de få kopiene Pete har solgt til venner og bekjente. I følge ham er nemlig metalscenen der borte temmelig dårlig for tiden."

Hvilke andre norske band liker du i samme gate?

"Her øyner jeg nok en mulighet til å stikke frem foten å promotere Cyclophonia, bandet til gitaristen vår. Øystein har endelig fått samlet et gjeng habile musikere og spilte i 2011 inn debut skiva deres Impact Is Imminent hos Børge Finstad i Top Room Studio. Jeg har videre hjulpet bandet litt på vei i forhold til å linke dem med selskapet vårt Battlegod Productions. Jeg har i tillegg gjort litt promo arbeide for dem og kommer også i fremtiden til å fortsette å hjelpe gutta. Ikke fordi at det er et gjeng kompiser som spiller i bandet, men fordi jeg helt oppriktig talt ser potensialet i det dem driver med

Ellers anbefaler jeg også alle å sjekke ut albummet Dale - Screaming for Silence, som kanskje er en av de mest oversette norske utgivelsene de siste årene. Søk opp låten My Horizon på Youtube og spill den høyt så skjønner dere hva jeg mener. Albumet har forresten Tony Mills fra TNT på vokal. Det får meg til å huske på at jeg også er svak for vokalen til Tony Thunder Johannessen fra Thunderbolt. Han minner faktisk ganske mye om vår egen Scott Oliva. Thunderbolt er tøft, og musikken deres er kanskje det som ligger nærmest det jeg anser som vår gate, av norske band hvertfall."

Og hva vil sjokkere leserne at du spiller hjemme? Har du noen skjulte og litt flaue innrømmelser? :)

"Nei, egentlig ikke. Men enkelte ville kanskje funnet det litt sært når 8 bits spillmusikk runger over annlegget. Russisk metal ansees kanskje også som litt sært, men Aria hadde tross alt vært ett av verdens feteste band hvis de sang på engelsk. De er fortsatt jævlig bra, og det er nesten så det vurderes å lære seg russisk bare for å kunne synge med på enkelte av låtene deres."

Er det mye å gjøre når det gjelder intervjuer og promotering i disse dager? Eller du over den verste kneika? Og hvor mye å du ordne selv og hvor mye tar Battlegod seg av?

"Vi har knapt begynt intervjurundene og promoteringen, og foreløpig er skiva vår bare utgitt og tilgjengelig i Australia. I løpet av april vil den dog være tilgjengelig i hele verden. Jeg har som nevnt tidligere bare vært litt på forskudd med promoer til noen få utvalgte. Jeg tipper det blir heftig mye å gjøre fremover. All promo vil nok foregå i et samarbeid mellom meg, labelen og det innhyrte PR. selskapet, Sure Shot Worx."

Jeg setter stor pris på at du tar deg tid til å la deg intervjue her på Heavymetal.no. Har du noe å føye til helt på tampen?

"Først og fremst vil jeg bare igjen takke deg og Heavymetal.no for å støtte opp om norsk metal, det er med glede og entusiasme jeg har besvart spørsmålene dine. Jeg håper at folk støtter prosjektet vårt og kjøper skiva i stedet for å laste den ned (stjele den!). Vi ønsker så fort som mulig å kunne gå i gang med å skrive og spille inn nye låter til en oppfølger, men vi er helt avhengig av å tjene penger på debut skiva. Planen fremover blir å søke støtte her og der samt også kanskje knytte til oss noen sponsorer."

Source: http://www.heavymetal.no/show.article.asp?artid=14968

09.Jul.2012 - 14:49